Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Prawidłowe podłączanie efektów gitarowych

2021-09-15
Prawidłowe podłączanie efektów gitarowych

.

Czyż nie taki właśnie cel przyświeca każdemu gitarzyście, by dopasować brzmienie swojej gitary do indywidualnych potrzeb własnej kreatywności i wyobraźni? Urozmaicenie repertuaru, jakie niesie za sobą używanie kostek jest niewyobrażalne. Każdy zagrany przez nas utwór muzyczny może brzmieć zupełnie inaczej. Dźwięki możemy zmieniać również podczas gry. Możliwości jest nieskończenie wiele dzięki mnogości rodzajów efektów jak i możliwości łączenia ich ze sobą. Doświadczony gitarzysta może mieć pod sobą zdumiewająco rozbudowany pedalboard.

.

 

 

 

Dobra, to jak z tym podłączaniem?


Jest jedna prosta zasada. Efekt zasilany z „plusem w środku” wpinamy do zasilacza, który również ma „plus w środku”. Analogicznie działamy w sytuacji, kiedy polaryzacja zasilania jest odwrotna („minus w środku”). Nie powinniśmy mieć problemu, gdy w grę wchodzi podpięcie jednego efektu. Schody zaczynają się tam, gdzie jest ich więcej - przykładowo kolejność w jakiej są połączone między sobą jest niezwykle ważna. Oczywiście możemy na tym polu mocno eksperymentować, tak jak wiele gwiazd światowego formatu, by uzyskać wyjątkowe brzmienie, ale jest parę standardów w konfiguracji efektów, których warto się trzymać.

.

 

Jaka jest kolejność?

Kolejność połączeń można zobrazować sobie na przykładzie łańcucha. Od tego, czy umieścimy je szeregowo czy równolegle decyduje typ posiadanego przez nas wzmacniacza. Pętla równoległa charakteryzuje się tym, że mamy możliwość wymieszania sygnału, dzięki przedwzmacniaczowi, z którym łączony jest sygnał z efektów.

Przyjrzyjmy się, jak wygląda podstawowy łańcuch, gdy możemy pozwolić sobie na kompletowanie równoległe.

Po rozmieszczeniu efektów z grupy filtrów brzmieniowych wprost do gitary, następne w kolejności powinny być urządzenia odpowiedzialne wzmocnienie i zniekształcenie sygnału, a tuż za nimi urządzenia modulacyjne.

Pod sam koniec najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie efektów, które polegają na opóźnieniach.

.

Bramkę szumów w zależności od jej ustawień możemy podłączyć po lub przed efektami opóźniającymi.


Kaczkę (wah-wah) możemy ustawić w różnych miejscach naszego pedalboarda w zależności od tego, czy chcemy przesterować zniekształcony sygnał, czy „wahować” sygnałem przesterowanym.


Peda_ł głośności możemy podłączyć właściwie w dowolnym miejscu po oczywiście wcześniejszym ustaleniu, co chcemy nim uzyskać.
Jeżeli zmieniamy konfigurację efektów, pamiętajmy by najpierw przeczytać instrukcję wszystkich naszych urządzeń. Nie chcemy przecież dopuścić do przeciążeń w swoim pedalboardzie.

.

Pętla szeregowa, to pętla, gdzie sygnał z efektów idzie wprost do końcówki mocy. W takim przypadku najlepiej sprawdzi się taka konfiguracja:

 

Jak podłączyć efekty do pętli efektów?


Przewód powinien znaleźć się w pętli od gniazda „send”. Po podłączeniu go do „in put” „out put” łączymy z „in put” następnej kostki. Ostatni „output” podłączamy do gniazda „return” w pętli efektów.

.

Warto nadmienić, że satysfakcja z uzyskanej barwy dźwięku nie zależy jedynie od rodzaju lub mnogości wybranych kostek. Warto docenić następstwa, jakie daje nam dobry jakościowo zasilacz, a co ważniejsze, wysokiej klasy przewód. Dzięki temu możemy uzyskać jak najlepsze brzmienie. Żeby nie zgubić się w owiniętych pod nogami przewodach, a przede wszystkim uchronić je przed uszkodzeniami mechanicznymi, proponujemy wybrać krótkie łączniki. Wybranie złącz kątowych pomoże nam w utrzymaniu porządku oraz zagwarantuje oszczędność miejsca w gęsto upakowanych pedalboardach.

.

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.96 / 5.00 1012 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-25
Fajne
2024-03-20
Jak zawsze niezawodni. :D
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixel